בשבוע האחרון עמלים ארגוני הספורט בארה"ב יחד עם הבית הלבן על מתווה להחזרת הפעילות בענפי הספורט השונים. ניצנים ראשונים של פעילות כבר נראים בימים אלה.

עבור העם האמריקאי החשיבות של עולם הספורט היא עצומה:  לא פחות מ- 14 דמויות מפתח ובעלי תפקידים מובילים בעולם הספורט מייעצים לממשל האמריקאי בשאלה מתי, איך וכיצד לחדש את פעילויות הספורט בעקבות משבר הקורונה.[1]  כתוצאה מכך החלו חלק מענפי הספורט כבר לחזור לפעילות:

ענף ההיאבקות המקצועית – WWE – הוא הראשון לחזור לפעילות. ביום- 9 לאפריל הכריז מושל קליפורניה כי ה- WWE הוא "עסק חיוני". בסמוך לאחר מכן קיבל הענף אישור להעביר בשידור חי אירועי היאבקות מאורלנדו. האירועים מתנהלים במערך סגור עם אנשי צוות חיוניים בלבד. הכל מתבצע תחת פיקוח ותוך הקפדה על קיום הנחיות מקצועיות שנועדו להבטיח את בריאותם של המתאבקים והצוות. ההחלטה המשותפת של ה- WWE ומדינת פלורידה התקבלה מתוך רצון לספק לציבור השוהה בבית בידור והסחה בזמנים אלה ולהעביר מסר  של תקווה, נחישות והתמדה.[2]

ענף הגולף – שני להניע חזרה את תחרויות הספורט הוא ענף הגולף בארה"ב שמנהליו הניחו היום (יום ה' 16 באפריל) תכנית שאפתנית לחידוש עונת הגולף בשבוע השני של יוני, בשלב הראשון ללא צופים, לפחות בחודש הראשון. 

יו"ר ה- PGA – ארגון שחקני הגולף המקצוענים בארה"ב ציין כי הארגון הציב לעצמו מטרה למלא תפקיד בתהליך החזרה של העולם לשוב וליהנות מהדברים שאנו אוהבים. החזרת התחרויות תיעשה באחריות, יחד עם רשויות הבריאות ובהדרכתם.[3] תמיכת אנשי הבריאות ניתנת בין היתר בשל העובדה ש"זירת הספורט" בה מתנהלים התחרויות משתרעת על פני מאות דונמים ולכן הפעילים בה חשופים פחות לסיכון.

עמדת הבית הלבן – ד"ר אנטוני פאוסי – המומחה למחלות זיהומיות וחלק מכוח המשימה של הבית הלבן בנושא הקורונה, ציין  כי לדעתו אירועי הספורט יכולים להתחדש בקרוב, כאשר המשחקים יתקיימו באיצטדיונים ללא קהל והקבוצות יתאכסנו במלונות מבודדים על מנת למנוע את התפשטות וירוס הקורונה. בדרך זו, ותחת מגבלות הדוקות, הספורטאים לא ייחשפו ולא יפיצו את הווירוס וניתן יהיה להמשיך את העונה כרגיל.[4]  עמדתו נתמכת על ידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שציין כי הוא עייף מלצפות במשחקי בייסבול שהתקיימו לפני 14 שנה. [5]

ליגת הבייסבול האמריקאית (ה- MLB) מצידה שוקדת כל העת על תכניות לחידוש הפעילות. אחד הרעיונות המרכזיים הוא לרכז את כל 30 הקבוצות החברות בליגה באריזונה ולקיים את כל משחקי הליגה באיצטדיון של קבוצת פניקס אריזונה, ללא קהל.[6]  ריכוז כל הקבוצות במקום אחד, כולל הסגל התומך שלהם, יאפשר להימנע מתנועה מיותרת, כל המערך הלוגיסטי עד רמת שירותי הכביסה יהיה באותו מקום דבר שיבטיח מינימום חשיפה לגורמים חיצוניים.

ליגת הכדורגל האמריקאית (ה- MLS) אף היא שוקלת חלופות שונות להחזרת הפעילות ביניהם האפשרות לשחק ללא קהל, ולקיים את המשחקים באתר נייטרלי.

ענף הלחימה האולטימטיבית (ה-UFC)) הודיע כי פעילותו תחודש ב- 9 למאי למרות המגיפה.[7]

ליגת הפוטבול האמריקאית (ה- NFL) נמצאת כרגע בפגרה והתקווה היא שהמשבר לא יעכב את פתיחת העונה שצפויה להתחיל ב- 10 בספטמבר.

 

"הקהל הוא הנשמה של המשחק". רוב בעלי התפקידים בענפים השונים מודים שקיום אירועי ספורט ללא קהל ייטול ממנו חלק ניכר מהצבעוניות, אף על פי כן החזרה לפעילות היא חיונית בעיניהם. ההערכה היא שהקהל שיושב בבית צמא לשידורי ספורט ושאחוזי הצפייה ירקיעו שחקים ויגיעו לרמות שלא נראו מעולם.  ובסופו של דבר גם זו דרך לשמור על קשר עם הקהל.  

 

 

*  הכותבת היא עו"ד מומחית במשפט ספורט .

[1] https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-sports/nbas-silver-nfls-goodell-among-those-advising-trump-on-sports-restart-idUSKCN21X09B

[2] https://bleacherreport.com/articles/2886192-wwe-confirms-it-will-resume-live-tapings-beginning-with-mondays-raw-episode

[3] https://www.inquirer.com/sports/golf-pga-tour-restart-schedule-coronavirus-covid-19-20200416.html

[4] https://nypost.com/2020/04/15/anthony-fauci-how-sports-can-return-amid-coronavirus-crisis/

[5] https://www.foxnews.com/sports/president-trump-says-sports-commissioners-will-help-advise-restart-of-economy

[6] https://nypost.com/2020/04/06/mlb-discussing-coronavirus-plan-for-all-teams-to-play-in-arizona/

[7] https://www.express.co.uk/sport/ufc/1269104/Dana-White-UFC-Schedule-UFC-249-Coronavirus-UFC-News