משבר הקורונה פגע כמעט בכל מדינות העולם. מרבית המדינות, קטנות כגדולות, עצרו את הפעילות היומיומית השוטפת והטילו מגבלות תנועה על האוכלוסייה במודלים כאלו ואחרים. אף על פי כן גם במדינות בהם הוטל סגר מוחלט, בכל הנוגע לפעילות ספורט במרחב הפתוח – רכיבה על אופניים, הליכה וריצה – נקבעו כללים אחרים.

בלגיה כמקרה מבחן

אחת הדוגמאות בעניין זה היא בלגיה. ספורט האופניים טבוע עמוק בתוך התרבות וההוויה של חיי העם הבלגי, אולם ההכרה בחשיבותו של  הספורט אינה נובעת רק מערכו התרבותי, אלא גם מתרומתו לבריאות האזרחים ולבריאות העם.

עם התפשטות הקורונה בבלגיה הוטלו גם בה מגבלות תנועה ממשיות. למעשה, בלגיה מצויה בסגר מוחלט  החל מתאריך 18 במרץ. בתי הספר סגורים וכך גם בתי הקפה וחדרי הכושר. המדינה הורתה לאזרחים להישאר בבתים ולהימנע מיציאות, אלא למטרות חיוניות כמו מזון ותרופות. אף על פי כן פעילות ספורט, ובמיוחד רכיבה על אופניים היא מותרת. הוויכוח איננו אם מותר לרכב, אלא לאיזה מרחק מותר לרכב. שר הפנים הבלגי סבור שההגבלות שהוטלו במדינות אחרות הן מעבר לנדרש. לדבריו הטווח שהתירה צרפת (פעילות ברדיוס של קילומטר אחד) הוא קטן מידי, אולם אימון במרחק של 70 ק"מ מהבית הוא גדול מדי.

שרת הבריאות של בלגיה חולקת עליו, וטוענת כי ניתן ויש לאפשר לרכב כמה שרוצים. לשיטתה, יציאה לטיול רגלי או לרכיבה על אופניים היא טובה ובריאה עבור האזרחים.[1] הווירולוג הבלגי מרק ואן ראסט ציין אף הוא כי אינו חושב שמגבלות על מרחק הרכיבה במהלך האימון נחוצות, וכי חשוב יותר לדאוג שהאנשים היוצאים לפעילות בחוץ ישמרו על המרחק המומלץ בין רוכב לרוכב.

ההשוואה בין ישראל ובלגיה אינה מנותקת מן המציאות. שטחה של מדינת ישראל עומד על כ- 22,000 קמ"ר; שטחה של בלגיה על כ- 30,000 קמ"ר. אולם צפיפות האוכלוסין של שתי המדינות דומה מאוד. בבלגיה, צפיפות היא 383 נפש לקילומטר ובישראל 393 נפש לקילומטר. יתר על כן, מספר החולים בבלגיה הוא יותר מכפול מאשר בישראל ומספר הנפטרים בה הוא פי 20 (נכון ל- 28.3 מספר החולים המאומתים בבלגיה עמד על 7284 ומספר הנפטרים על 289). אף על פי כן המדיניות בכל הנוגע לפעילות ספורט במרחב הפתוח היא שונה לחלוטין.

כך או כך – רכיבה על אופניים במרחבים הפתוחים מותרת כיום בבלגיה, אולם לא רק בה. חלק גדול ממדינות אירופה מאפשרות זאת, על אף הסגר הכללי שהוטל בהן. להלן סקירה של חלק מן החשובות שבהן:

באנגליה – נכון ליום 27.3.20 נפטרו מקורונה 759 איש. אף על פי כן באנגליה מותרת פעילות ספורט במרחב הפתוח בדגש על הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים. הפעילות מותרת מתוך שאיפה לשמירה על בריאות הגוף והכושר הגופני, בכפוף להנחיות הבאות: את הפעילות יש לבצע במרחב המקומי, ניתן לרכב לבד או יחד עם אחרים הגרים באותו בית, אלא אם כן אחד מהם חולה או מצוי בתנאי בידוד. רכיבה בפעילות מאורגנת או בקבוצות אסורה.[2]

הולנד – בהולנד צפיפות האוכלוסין גדולה הרבה יותר מישראל (415 נפש לקמ"ר), מחלת הקורונה גבתה בה עד כה 546 איש, אף על פי כן לא הוטלו בה מגבלות על רכיבת אופניים כלל, וגם חנויות האופניים נותרו פתוחות, להבדיל מעסקים אחרים עליהם הוטלה חובת סגירה.[3]

גרמניה – ממשלת גרמניה אף היא מעודדת שימוש באופניים גם כאמצעי תחבורה והתניידות ממקום למקום תוך הכרת היתרונות הרבים הגלומים בשימוש בהם לרבות היותם מקום נקי מזיהומים.[4]

שוויץ – שוויץ הטילה סגר והורתה לאזרחים להישאר בבתים. אף על פי כן הרכיבה על אופניים לבד או יחד עם בני משפחה היא מותרת. רכיבה בקבוצות אסורה.

בצרפת – שהקורונה היכתה בה באורח לא קל, עודכנו לאחרונה המגבלות על פעילות ספורט במרחב הפתוח (ריצה ואופניים) בתקופת הסגר. כיום ההנחייה היא כי פעילות כזו היא מותרת אחת ליום, בטווח של קילומטר מהבית, כאשר הפעילות מבוצעת בנפרד. כך גם לגבי יציאה עם הילדים לטיול באוויר הפתוח.[5]  המגבלות הללו נובעות לא מחשש הדבקה אלא מהחשש שמערכת הבריאות לא תוכל לספק שירות רפואי במקרה של פציעה.

גם באיטליה – שנפגעה קשות מהקורונה – אולי יותר מכל מדינה אחרת בעולם – מותרת יציאה מהבית לפעילות ספורטיבית בסביבת הבית (כך מוגדר בצו הנשיאותי), בכפוף לחובה לשמור על מרחק מינימלי של מטר אחד מאדם לאדם.[6]   

לסיכום הדברים – מרבית המדינות שנבחנו מכירות בחשיבות להמשיך ולבצע פעילות גופנית גם בתקופה קשה זו. היתרונות הגלומים בפעילות גופנית ידועים. מומחים בריטיים שדנו בנושא, ביניהם רופאים ומומחים לבריאות הציבור טענו שהרכיבה על האופניים חשובה לפיתוח עמידות אזרחי המדינה במאבק נגד וירוס הקורונה, היא מאפשרת נסיעה ללא שימוש בתחבורה ציבורית, והיא מאפשרת לציבור להמשיך לעשות ספורט בלי להשתמש בחדרי כושר. לתפיסתם, הליכה ורכיבה על אופניים בריאים לגוף ולנפש ולעומת זאת השהייה בבתים לתקופות ארוכות מביאה עמה סיכונים בריאותיים אחרים.[7]

אנו קוראים למדינת ישראל לאמץ קו זה ולאפשר להמשיך לבצע פעילות גופנית במתווה של בלגיה או של אנגליה. 

 

*  הכותבת היא עו"ד ומומחית במשפט הספורט

[1] ראו REUTERS, How far to cycle? Belgium debates limits in Coronavirus lockdown, World News, March 27, 2020. המאמר זמין בקישור  https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-belgium-cycling/how-far-to-cycle-belgium-debates-limits-in-coronavirus-lockdown-idUSKBN21E1EG

[2] ראו https://www.bbc.com/news/uk-52062209. BBC News 27 March 2020 . וכן Cycling UK, 27 March 2020, https://www.cyclinguk.org/article/coronavirus-qa-it-safe-cycle

[3] ראו Carlton Reid, Netherlands Closes Sex Shops, Cannabis Cafes Due To Coronavirus; Bike Shops Stay Open. המאמר זמין בקישור https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2020/03/15/coronavirus-leads-to-closures-of-dutch-sex-shops-and-cannabis-cafes-but-bike-shops-to-stay-open/#48be400c25b1

[4] ראו ההצהרה המשותפת של יצרני ומשווקי אופניים גרמניים בכתובת https://privacy.vakmedianet.nl/bike-eu/?ref=https%3A%2F%2Fwww.bike-eu.com%2Fhome%2Fnieuws%2F2020%2F03%2Fcoronavirus-impact-on-european-bicycle-industry-10137517

[5] ראו הודעתו של ראש ממשלת צרפת בנושא, זמינה בכתובת  https://www.thelocal.fr/20200319/france-tightens-rules-on-jogging-during-coronavirus-lockdown

[6] ראו באתר הרשמי של ממשלת איטליה בכתובת http://www.governo.it/it/articolo/decreto-iorestoacasa-domande-frequenti-sulle-misure-adottate-dal-governo/14278. ראו גם נספח לצו הנשיאותי מיום 20.3.20 http://www.governo.it/sites/new.governo.it/files/dpcm_20200322_allegato_1.pdf

[7] ראו Carlton Reid, Do Not Ban Bicycling In Covid-19 Crackdown, Industry And Academics Urge U.K. Government, Forbes March 18, 2020 available at https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2020/03/17/do-not-ban-bicycling-in-covid-19-measures-industry-urges-uk-government/#2c3bfcdf4db4